יום שלישי, 14 בינואר 2014

ארגז כלים ירוק - בניני משרדים ירוקים יותר, וחלופות





בניה ירוקה מנסה לבנות תוך שימוש בתהליכים שהם יותר אחראים מבחינה סביבתית, ויעילים מבחינת שימוש במשאבים לאורך כל חיי הבנין – מבחירת אתר הבניה, הנדסה, תיפעול, תחזוקה, חידוש והריסה.
בנינים ירוקים מתוכננים כך שיקטינו את ההשפעה של הבנין על הסביבה הטבעית ועל בריאות האנשים ע"י שימוש יעיל באנרגיה, מים ושאר משאבים, הגנה על בריאות האנשים השוהים בבנין (והגברת הפרודוקטיביות שלהם), צמצום פסולת, זיהום והרעלת הסביבה.

בחירה בבנין חדש

אם יש לכם אפשרות לבחור בנין, יועצים של בניה ירוקה יכולים לעזור לכם. יש כל מיני הסמכות ותקנים של בניה ירוקה במדינות שונות, שפסגת השאיפות של כולם היא מה שנקרה בנין של אפס-אנרגיה (לא צורך אנרגיה מרשת החשמל), או אפס-פחמן (לא מייצר  פליטות פחמן לאטמוספרה). מחיר הבניה של בנין כל כך יעיל אנרגטית הוא גבוה יותר מבניה רגילה. עם זאת, מספר מחקרים הראו שהבנינים האלה כן משתלמים לאורך זמן, בשל החיסכון בצריכת חשמל. בנין כזה גם ניתן להשכיר או למכור בסופו של דבר במחיר יותר גבוה.

התאמה של בניין קיים

  • אם רוצים לייעל את צריכת האנרגיה של בניין קיים, ניתן לפנות ליועצים המתמחים בכך בארץ. הם בודקים את תפקוד הבניין כמו שהוא, מגלים איפה הנקודות בהן הבנין מאבד אנרגיה ונותנים המלצות ממוקדים לפתרונות.
  • אם אין לכם משאבים לרכישת ייעוץ מקצועי, ישנן דרכים של עשה זאת בעצמך לאיטום ובידוד. אפשר להשתמש במצלמת אינפרה אדום כדי לגלות נקודות של איבוד חום, ובעיות עודף לחות.
  • בחרו בחומרי בידוד ידידותיים לסביבה, בעלי אחוז גבוה של חומרים ממוחזרים, וודאו שאין בהם רכיבים רעילים. חומרים לדוגמא: סיבי כותנה טבעיים (ממוחזרים משאריות ייצור של בגדים), המפ, סיבי עץ ועוד.
  • חדירה של לחות לבניין יכולה להביא להיווצרות עובש שיכול לגרום לבעיות בריאותיות לנוכחים בבנין. 
  • הקפידו בבחירת הדלתות והחלונות שלכם. חלונות האלומיניום שהם הבחירה הנפוצה יותר בארץ, הם הגרועים ביותר מבחינת בידוד (חדירה של חום הן מהזכוכית והן מהפרופיל, וגם כשמשתמשים בזכוכית בידודית עדיין הפרופיל עצמו הוא גשר קור משמעותי), ניתן למצוא חלונות מחומרים פולימרים (UPVC או VINYL WINDOW) שמבודדים משמעותית יותר טוב, אך להביא בחשבון שתהליך הייצור שלהם דורש הרבה יותר אנרגיה וזיהום מחלונות עץ, שהן כנראה אפשרות טובה יותר. ישנם גם כל מיני סוגים של ציפויים לחלונות שמסננים קרינה ותורמים לבידוד. מומלץ לבצע מחקר שוק על האפשרויות השונות, יש כל מיני אפשרויות לשילובים.
  • גגות רעפים: ישנם רעפים שהם יותר יעילים אנרגטית - מחזירים 25-65% מקרינת השמש. אפשר גם להתקין רעפים סולריים ולייצר חשמל לשימוש בבנין. פתרונות זולים יותר יהיו לצבוע את הרעפים בצבע בהיר, ו/או לשתול צמחיה. בידוד טוב של הגג גם הוא יעזור לכם לחבב יותר את חשבון החימום/קירור שלכם.
  • גגות שטוחים: בידוד מעולה, צביעה בלבן, צמחיה על הגג. שווה לבדוק את שיטת הגג ההפוך. אם יש לכם שטח גג רציני - בדקו כדאיות של התקנת מערכת חשמל סולארי.
  • שתלו עצים מסביב לבנין: הם מגנים מרוח, הם עושים צל על הפתחים והקירות (שבתורם מתחממים פחות ולכן נדרשת פחות אנרגיה לקרר בפנים). עצים נשירים יעשו את זה בקיץ, ובחורף יאפשרו לשמש לעבור ולחמם. היפ היפ!

שתפו שתפו

  • מרחב עבודה משותף יכול להביא לניצול יותר יעיל של השטח והמשאבים. יש מקומות שמשכירים שטחי עבודה במשרדים קיימים, כולל חדרי ישיבות. גם אם אתם מחפשים מקום, וגם אם יש לכם מקום פנוי במשרד שברשותכם - שיתוף יכול להיות רעיון טוב גם לסביבה וגם לארנק שלכם. [על רעיון ההאב שמעתם? הם עושים בדיוק את זה, ועוד יותר - מספקים שירותי תמיכה עסקיים, הרצאות, קורסים והזדמנות לעבוד בחברותה והפריה הדדית ליזמים. בעולם פועלים כ-25 ועוד 50 בהקמה. בארץ יש את האב תל אביב, ירושלים, רעננה].
  • בבחירה של מיקום המשרד - ודאו שיש גישה לתחבורה ציבורית נוחה, ושהבניין מונגש לנכים.
  • יכול להיות רעיון נחמד לשתול גינה קהילתית בבניין (בשטח פנוי או בתוך מיכלים). ירקות שלא דורשים בישול, תבלינים לתה, יכולים להיקטף ולהיאכל מייד. זה נשמע אולי סתם קישקוש, אבל מי שעשה גינה כזאת מעיד שזה מועיל לאוירה, לרוגע ולגיבוש צוות - וכל זה בהשקעה מינימלית. 
למי שרוצה להתעמק בבניה ירוקה, יש בבלוג מספר פוסטים שהעלתי בנושא תחת תגית בניה ירוקה.

2 תגובות:

http://www.homeinspection.co.il/%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A0%D7%AA-%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%90%D7%A0%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%94-%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%92-%D7%95%D7%97%D7%99%D7%A9/ אמר/ה...

התחממות של כדור הארץ מאיימת על כולנול ובארץ כמו ישראל, שבא השמש בוהקת למעשה כל השנה ברור ששאנרגית השמש חייבת להיות מועדפת על אנרגיות אחרות.

איטום קירות חיצוניים אמר/ה...

לא רק הכתבה כתובה היטב, גם הנושא מאוד מעניין ובהחלט חשוב ביותר. בלוג אמין בהחלט. תודה עבור הרצון לחלוק אתנו, מסכים עם כל מילה.